Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş Kurulu
Başkanlığınca ilçemizde 09 Mart 2012 Tarihinde Soma Belediye Düğün Salonunda
yapılan “Maden Sektöründe Çalışma Koşullarını İyileştirme Projesi”
toplantısında Maden Teknikerleri Derneği Soma Şube Başkanı Kadir Dumlu olarak
tarafıma söz verilmiş olsaydı şunları söyleyecektim.
Soma, Sanayi kenti olarak bilinir. Birçok Kamu ve Özel
sektör kuruluşu, 15 bini aşan çalışanları ile
ülkemize sağladığı istihdam ve katma değer bakımından da önemli kentlerden biridir. Çalışanlara huzurlu çalışma imkânları sunulması, çalışanların devletin şefkatini hissetmeleri istenen ve beklenen verimliliği arttıracak, daha yüksek katma değer sağlanacak-tır. Üretimde en önemli faktör olan İş gücü esas alınacaksa; Kuruluşların İnsan Kaynakları Birimlerinin olması gerekir. Soma'da bulunan hiçbir kuruluşun İnsan Kaynakları Birimi yoktur. Bu da iş verimi açısında önemli bir eksikliktir.
ülkemize sağladığı istihdam ve katma değer bakımından da önemli kentlerden biridir. Çalışanlara huzurlu çalışma imkânları sunulması, çalışanların devletin şefkatini hissetmeleri istenen ve beklenen verimliliği arttıracak, daha yüksek katma değer sağlanacak-tır. Üretimde en önemli faktör olan İş gücü esas alınacaksa; Kuruluşların İnsan Kaynakları Birimlerinin olması gerekir. Soma'da bulunan hiçbir kuruluşun İnsan Kaynakları Birimi yoktur. Bu da iş verimi açısında önemli bir eksikliktir.
Sanayi
üretiminde en temel faktör; hiç şüphesiz, insandır. İnsanların (çalışanların)
sorunlarını dinlemek ve onlarla ilgilendirildiğini hissettirmek verimliliği
artmasına etkisi olacaktır. Çalışanların kurumlarına karşı bir aidiyet duygusu
oluşturacak, işyerlerine olan bağlılıklarını arttıracaktır.
İş Teftiş
Müfettişlerinin gittikleri işyerlerinde çalışanları toplayıp, toplantı
yapmaları halinde, onların taleplerini ya da şikayetlerini değerlendirmeleri
çalışmalarına olumlu katkı sağlayacaktır. Bu tarz bir toplantıda baskı unsuru
oluşturmaması ve işçilerin daha rahat konuşabilmeleri için amirlerinin bu
toplantıya katılmaması gerekir. Yöneticilerle bir toplantı yapılacaksa daha
sonra yapılmalıdır.
Çalışanların
en çok şikâyetleri, güven duyabilecekleri ve sorunları ile ilgilenecek bir amir
görmek istedikleri yönün-de olacaktır. Her şeyi ben bilirim havasında, ben
yaptım oldu mantığına sahip, baskıcı ve güven vermeyen amirlerle çalışmanın
zorluklarını, motivasyon bozukluklarını, kendilerini işe verememelerine sebep
olduğunu anlatacaklardır. İnsan Kaynakları Birimlerinin olması, işçi işveren
arasındaki ilişkilerin sağlanması ve verimliliğin arttırılması için önemli ve
gerekli olduğu-nu ortaya koyacakdır.
İşyerlerinde
uygulanan prim sistemlerinin olumsuz etkileri de zaman kaybetmeden giderilmelidir.
Mevcut prim yönetmeliği, verimliliği düşürmekte, üretim maliyetlerini arttırmaktadır.
4857 Sayılı İş
Kanununun da üzerinde önemle durduğu en önemli konulardan birisi de Ücretler
konusudur. Anayasanın 10 uncu maddesi (Eşitlik) 4857 Sayılı İş kanunun 5 inci
maddesi ve İLO ( Uluslararası Çalışma Örgütü ) Sözleşmesinin 102 inci maddesi
Eşit İşe Eşit Ücret uygulanması yönündedir. Ancak Kurumlardaki çalışanlardan,
aynı işi yapan kişiler arasındaki ücret farklılıkları uçurum boyu-tuna
ulaşmıştır.
Kamu
Kurumlarında Hizmet alımı yapılan Müteahhit Firmalar Çalışanlarının Maaşlarını
Bankalara tam olarak yatırmakta, ancak; 300-400 TL sini elden geri istemekte ve
almaktadır. Bununla ilgili mağdur olanların işi yapan firmanın bağlı bulunduğu
Kurumlara verdiği dilekçe ve mahkemelere intikal eden davalarla gerçekliği-ni
ortaya koymuştur. Söz ücretlerden
açılmışken derneğimizin üyesi olan Sözleşmeli (399sayılı KHK) ve Memur
Teknikerlerin Özlük Haklarında ki Mağduriyetlerini de belirtmeliyim:
Mühendisler,8/1 kademesinden işe başlıyor ve aynı yıl Ek
Gösterge almaya hak kazanıyor. Teknikerler ise ilk işe girerken 9/2 kademesinden
intibakı yapılarak işe başlıyor, 14yıl bekledikten sonra yani 4/1 kademesine
geldiğinde Ek Gösterge almaya hak kazanıyor. Teknikerler de 2 yıl çalıştıktan
sonra yani 8/1 kademesinde Ek Gösterge almalıdır.
1/4 kademesine
gelen Mühendis 3600 Ek Gösterge almakta olup, Teknikerler İse 1/4 kademesinde
2200 Ek Gösterge almaktadır. Tekniker'lerinde 1/4 kademesine geldiğinde 3400
EkGösterge almalıdır.
15.05.1975 gün
ve 1897 sayılı Kanunla: Niteliği ve çalışma şartları bakımında güç işlerde
çalışanlara verilen İş Güçlüğü Zammında Mühendislere 800, Teknikerlere 650
olarak İş Güçlüğü Zammı verilmek-tedir. Teknikerlere İş Güçlüğü Zammı 750
olarak uygulanmalıdır.
Mühendisler %87, İdari şefler %67 alırken
Teknikerler %47 Ek ödeme almaktadır. Teknik personel olan Tekniker İdari
Şeflerden daha yüksek ek ödeme almalıdır
Maden
Teknikerlerinin Unvan (Kimlik ) Meselesi de çözümü için uğraş verdiğimiz ve
bizim en çok önemsediğimiz bir konudur. Bazı Özel Sektör ve Kamu Kurumlarında
Teknikerler Usta Başı, Posta Başı, Sürveyan, Üst Madenci, Baş Madenci gibi
unvanlarla çalıştırılmaktadır. Halbuki; 3795 Sayılı kanunun 3 üncü maddesinde
TEKNİKER Unvanı Yasal olarak verilmiştir. Aynı Madde ile Maden Mühendisi Unvanı
da verilmiştir. Maden Mühendisi nasıl ki farklı unvanda çalıştırılamaz ise
Tekniker de farklı unvanda çalıştırılmasın.
Başta Avrupa olmak
üzere birçok ülkede, kalifiye iş gücü en az lise seviyesinde eğitim veren
Teknik Okullardan karşılanmaktadır. Türkiye'de ise teknik okul mezunları iş
bulamazken, eğitim düzeylerine bakılmaksızın, daha düşük eğitimli kurslar
açılarak, kalifiye işgücü yetiştiril-mektedir. Milli Eğitim Bakanlığı
verilerine göre, son 18 yılda (1992-2010); Endüstri Meslek Lisesi ve Teknik
Lise mezunu 2milyon500 bin Meslek Yüksek Okulu teknik bölüm mezunu 2 milyon
kişi bulunmaktadır. Yanlış bilgilendirme den kaynaklanan, sanayicilerin teknik
iş gücü aradığı, eğitimli teknik iş gücünün de iş bulamadığı bir durum
yaşanmaktadır.
İşletme içi
kaynaklardan personel bulma yöntemleri olan İnformal araştırma yöntemi ve Açık
işler bildirimi ile mevcut çalışanlar arasından seçerek personel ihtiyacı
karşılanmaktadır. ELİ de çalışan personel arasından Üniversitelerin MYO (
Meslek Yüksek Okulu ) mezunu Teknikerler den TEKNİKER ihtiyacı karşılanması
işletme açısından yararlı olacaktır. Daha önceki yıllarda benzer uygulamalar
yapılmıştı, bir kez daha yapılabilir. Türkiye Maden İş Sendikası ile Kamu işverenleri
sendikası arasında imzalanmış olan 13. Dönem( 01. 01. 2011- 31. 12 2012 ) Toplu
İş Sözleşmesinin Sayfa 6 Madde5 ve Sayfa 91 de Yer alan TERFİ ESASLAR VE SINAV
KURALLARI YÖNETMELİĞİNDE belirtilen esaslara uyulması iş verimi açısından
olumlu bir netice olacaktır.
Yükselme umudu
yok edilen bir çalışan, karamsarlığa itilecek, çalışma azmi ve verimi
zayıflayacaktır. İş yaşamındaki olumsuzluklar İşçi Sağlığı ve Güvenliğini de
tehlikeye atacaktır.
HABER:SOMA GÜNDEM GAZETESİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder